ˆ

Rejestr zmian

Szczegóły informacji

Uzyskanie dodatku mieszkaniowego i energetycznego

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2012-04-20 03:57:25 przez Zasilenie Danymi

Akapit nr - brak tytułu

UZYSKANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
 
WYMAGANE DOKUMENTY
• Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (potwierdzony przez zarządcę lokalu), wg
obowiązującego wzoru – KS-12-01
Druk wniosku do pobrania:
- w Urzędzie w Referacie Księgowości (parter) pokój nr 1
- na stronie internetowej Gminy Pszczew

Ponadto należy załączyć:
Dochody:
Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.Za dochód uważamy również: zasiłki chorobowe, zasiłek rodzinny, dodatek pielęgnacyjny, zasiłek stały z Ośrodka Pomocy Społecznej, pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, alimenty, praca dorywcza, wynagrodzenie uczniowskie, dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego (dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1ha przeliczeniowego ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (art. 3 ust. 4)).

Do dochodu nie wlicza się:
•dodatków dla sierot zupełnych,
•jednorazowych zapomóg z tyt. urodzenia dziecka,
•dodatku z tyt. urodzenia dziecka,
•pomocy w zakresie dożywiania,
•zasiłków pielęgnacyjnych,
•zasiłków okresowych z pomocy społecznej,
•jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej,
•dodatku mieszkaniowego (art. 3 ust. 3)
Załączamy:
Dokumenty stwierdzające wysokość dochodów za okres pełnych trzech miesięcy poprzedzających datę
złożenia wniosku (dotyczy wszystkich osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego), tj.:
o oryginał zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia z zakładu pracy - z zaznaczeniem, że odjęte zostały koszty uzyskania  przychodu,  składki  na  ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, wg  obowiązującego  wzoru KS-12-02
Druk wniosku do pobrania:
- w Urzędzie w Referacie Księgowości (parter)
- na stronie internetowej Gminy Pszczew
o kserokopię ostatniej decyzji ZUS lub trzy ostatnie odcinki renty lub emerytury –dotyczy osób uprawnionych do pobierania renty lub emerytury,
o zaświadczenia o otrzymywaniu wynagrodzenia z tytułu odbywania praktyki zawodowej i jego wysokości – dotyczy uczniów mających płatne praktyki,
o zaświadczenia z Ośrodka Pomocy Społecznej o wysokości otrzymywanych zasiłków stałych - dotyczy osób pobierających w/w świadczenia,
o kserokopię decyzji Powiatowego Urzędu Pracy o pozostawaniu bez pracy przez pełne trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku – dotyczy osób zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy z prawem lub bez prawa do zasiłku,
o kserokopię wyroku sądowego o wysokości przyznanych alimentów (w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych prosimy o złożenie oświadczenia na wniosku KS-12-03 ) lub inne dokumenty potwierdzające wysokość otrzymywanego świadczenia alimentacyjnego – dotyczy osób uprawnionych do alimentów,

Druk wniosku do pobrania:
- w Urzędzie w Referacie Księgowości (parter)
- na stronie internetowej Gminy Pszczew
o należy wykazać również dochody: z gospodarstwa rolnego, z działalności gospodarczej wnioskodawcy lub członków rodziny,
o zaświadczenie z uczelni o wysokości stypendium naukowego,
o w przypadku uzyskiwaniu bądź braku dochodu z prac dorywczych przez pełnoletniego członka gospodarstwa domowego prosimy o złożenie oświadczenia na wniosku KS-12-03),

Wydatki
• kserokopię faktury za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy,
• dokumenty  potwierdzające  wysokość   wydatków poniesionych na mieszkanie za miesiąc, w  którym  składamy
jest wniosek za ostatnie 3 miesiące (opłacone rachunki za: czynsz, wodę, odbiór nieczystości stałych, wywóz nieczystości płynnych, w przypadku wspólnej kotłowni: za ciepłą wodę i centralne),

Inne
• właściciel domu jednorodzinnego zobowiązany jest przedłożyć zaświadczenie z Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w Międzyrzeczu, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz wyposażenie techniczne domu lub złożyć oświadczenie z klauzulą „jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
• W przypadku, gdy o dodatek mieszkaniowy ubiega się rodzina, w której jedna z osób jest osobą niepełnosprawną wymagającą zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, należy przedłożyć kserokopie orzeczenia Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
 
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Gminy w Pszczewie, ul. Rynek 13 66-330 Pszczew -  Referat Księgowości
URZĄD GMINY W Pszczewie
ul. Rynek 13 66-330 Pszczew
link do NOWEGO BIPU,
tel. 95 7492310, fax 95 7492310
Złożenie dokumentów:
− Referat Księgowości parter pokój nr 1, Tel. (95) 749 23 14 lub  I piętro pokój nr 9 - sekretariat Tel. (95) 749 23 10,
Istnieje możliwość przesłania dokumentów pocztą na wskazany wyżej adres.
Godziny obsługi klientów: poniedziałek 8:00-16:00, wtorek-czwartek 7:30-15:30, piętek 7:30-13:30
Odbiór dokumentów: Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego zostanie przesłana pocztą listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Decyzja wydawana jest w ciągu 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku.

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
1. Pobierz i wypełnij druk wniosku.
2. Pobierz i wypełnij druk zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia z zakładu pracy.
3. Złóż wypełniony wniosek wraz z zaświadczeniem oraz potrzebnymi załącznikami (wymienionymi w punkcie
WYMAGANE DOKUMENTY).
4. Poczekaj na doręczenie decyzji w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego.

OPŁATY
Nie podlega opłacie skarbowej.

TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji w sprawie ustalenia prawa do dodatku mieszkaniowego służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w Zielonej Górze, za pośrednictwem Wójta Gminy Pszczew w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

DODATKOWE INFORMACJE
1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego składa osoba posiadająca tytuł prawny do zajmowanego lokalu: umowa najmu, umowa podnajmu, umowa użyczenia, spółdzielcze prawo do lokalu, akt własności lokalu, własność budynku wielorodzinnego, w którym wnioskodawca zajmuje lokal, akt własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, inny tytuł prawny, wyrok sądu nakazujący eksmisję z jednoczesnym przyznaniem prawa do otrzymania lokalu socjalnego od gminy (do wglądu).
2. Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny z wyjątkiem ryczałtu  na zakup opału, który wypłacany jest do rąk wnioskodawcy, chyba  ze złoży on wniosek o przekazywanie  dodatku w całości na konto zarządcy domu.
3. Dodatkowych informacji udziela pracownik urzędu: Anna Chojnacka, Tel. (95) 749 23 14,       
  e-mail:
 
Dodatku nie przyznaje się najemcom m.in. w przypadku jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% najniższej emerytury  oraz  w  przypadku  zajmowania  lokalu  mieszkaniowego  o   powierzchni    użytkowej   większej  niż powierzchnia normatywna określona w ustawie wraz z dopuszczalnym przekroczeniem do 30% tzn.:                    
1 osoba - 35 m² + 30% = 45,5 m²
2 osoby - 40 m² + 30% = 52,0 m²
3 osoby - 45 m² + 30% = 58,5 m²
4 osoby - 55 m² + 30% = 71,5 m²
5 osób - 65 m² + 30% = 84,5 m²
6 osób - 70 m² + 30% = 91,0 m²
7 osób - 75 m² + 30% = 97,5 m²
a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób  niż 7 dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2 lub 50% jeżeli udział powierzchni pokoi i kuchni do powierzchni użytkowej tego lokalu - nie przekracza 60%.

PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. nr 71, poz. 734 ze zm.).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001r. w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz.U. z 2001 r. nr 156, poz. 1817 ze zm.).
• Art. 104-107 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. nr
98, poz. 1071 ze zm.).
_____________________________________________________________
Od 1 stycznia 2014r. osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy ma prawo do zryczałtowanego dodatku energetycznego.
Aby otrzymać dodatek energetyczny należy:
  • złożyć wniosek o dodatek energetyczny,
  • mieć ustalone prawo do dodatku mieszkaniowego osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy musi załączyć do wniosku o dodatek energetyczny umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii elektrycznej (zawartą na siebie). Ważne - ta sama osoba musi widnieć na umowie sprzedaży energii elektrycznej jak i na decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego,
  • zamieszkiwać w miejscu dostarczania energii elektrycznej.
Wymagane dokumenty
Aby otrzymać zryczałtowany dodatek energetyczny, należy złożyć wniosek w tutejszym urzędzie.
Do wniosku należy dołączyć:
  • umowę, którą zawarłeś z zakładem energetycznym na dostarczanie prądu do mieszkania, w którym mieszkasz,
  • rachunek lub fakturę VAT za energię elektryczną, jeśli chcesz, by płatność przyznanego zryczałtowanego dodatku energetycznego nastąpiła na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarłeś umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii elektrycznej.
Przy składaniu kopii dokumentów, należy zabrać ze sobą także ich oryginały, aby pokazać je do wglądu pracownikowi przyjmującemu wniosek.

Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Gminy Pszczew
ul.Rynek 13 66-330 Pszczew
Urząd otwarty jest:
  • w poniedziałek od godziny 7:30 do 17:30
  • we wtorek od godziny 7:30 do 15:30
  • w środę od godziny 7:30 do 15:30
  • w czwartek od godziny 7:30 do 15:30
  • w piątek od godziny 7:30 do 13:30.
Opłaty
Wydana decyzja nie podlega opłatom.

Termin i sposób załatwienia
Postępowanie kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
Na rozpatrzenie wniosku Urząd ma miesiąc. Czas rozpatrywania może się przedłużyć, jeśli sprawa wymaga dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów.

Podstawa prawna
  • ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne
  • ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Tryb odwoławczy
Jeśli nie zgadzasz się z otrzymaną decyzją, możesz odwołać się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. Masz na to 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie składasz za pośrednictwem Urzędu Gminy.
Inne informacje
Zryczałtowany dodatek energetyczny wynosi rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, ogłaszanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 31 marca każdego roku (www.ure.gov.pl/).
Limit zużycia energii elektrycznej wynosi:
  • 900 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną;
  • 1250 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób;
  • 1500 kWh w roku kalendarzowym - dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
Wysokość zryczałtowanego dodatku energetycznego za okres od 1 maja 2017 r. do 30 kwietnia 2018 r. wynosi:
  • dla gospodarstw prowadzonych przez osobę samotną - 11,22 zł miesięcznie;
  • dla gospodarstw składających się z 2 do 4 osób - 15,58 zł miesięcznie;
  • dla gospodarstw składających się z co najmniej 5 osób - 18,70 zł miesięcznie.
Zryczałtowany dodatek energetyczny wypłacają gminy w terminie do dnia 10 każdego miesiąca z góry, z wyjątkiem miesiąca stycznia, w którym zryczałtowany dodatek energetyczny wypłaca się do dnia 30 stycznia danego roku.
Zryczałtowany dodatek energetyczny może być wypłacony:
  • na rachunek bankowy osoby wnioskującej;
  • na rachunek bankowy przedsiębiorcy energetycznego, z którym zawarta jest umowa kompleksowa lub umowa sprzedaży energii elektrycznej.

Załączniki