ˆ

Akty prawne

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXIV.156.2016Drukuj informacjęAkt prawny: XXIV.156.2016

Szczegóły informacji

XXIV.156.2016

Rodzaj: Uchwała

Status: Nieobowiązujący

Sesja: Sesja XXIV

Kadencja: 2014-2018

Data wejścia w życie: 2016-10-20

Data podjęcia/podpisania: 2016-10-20

Tytuł aktu:

w sprawie Statutu Sołectwa Janowo

Stwierdza nieważność:

NK-I.4131.320.2016.ASzc

Na podstawie:

Na podstawie Na podstawie art.35 ustawy dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tekst jednolity z 2016 r. poz. 446) uchwala się
 

Treść:

STATUT SOŁECTWA JANOWO
 
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Niniejszy statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Janowo a w szczególności:
1) nazwę i obszar Sołectwa,
2) organizację i zakres działania Sołectwa i jego organów,
3) zasady zwoływania i przebiegu Zebrań Wiejskich,
4) zasady i tryb wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej,
5) gospodarkę finansową Sołectwa,
6) nadzór nad działalnością Sołectwa.
2. Użyte w statucie określenia oznaczają:
1) Gmina – Gmina Pszczew
2) Rada – Rada Gminy Pszczew
3) Wójt – Wójt Gminy Pszczew
4) Sołectwo – Sołectwo Janowo
5) Zebranie Wiejskie – Zebranie Wiejskie Sołectwa Janowo
6) Sołtys – Sołtys Sołectwa Janowo
7) Rada Sołecka – Rada Sołecka Sołectwa Janowo
8) Statut – Statut Sołectwa Janowo
9) Urząd – Urząd Gminy Pszczew.
3. Sołectwo używa stempla podłużnego o treści:
„Gmina Pszczew                         Sołectwo Janowo                        66-330 Pszczew”

Rozdział 2.
Nazwa i obszar sołectwa
§ 2. 1. Ogół mieszkańców Sołectwa stanowi samorząd mieszkańców wsi Janowo.
2. Nazwa samorządu mieszkańców wsi brzmi: Sołectwo Janowo.
3. Sołectwo Janowo jest jednostką pomocniczą Gminy Pszczew.
4. Obszar działania Sołectwa obejmuje obręb wsi Janowo o obszarze 353,66 ha.

Rozdział 3.
Organizacja i zakres działania Sołectwa i jego organów
§ 3. 1. Podstawowym zadaniem Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.
2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy przez swoje organy, to jest Zebranie Wiejskie i Sołtysa wspomaganego przez Radę Sołecką.
3. Do zakresu działania Sołectwa należy w szczególności:
1) inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych Gminy,
2) podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach mających istotne znaczenie dla Sołectwa i jego mieszkańców,
3) wspieranie i inicjowanie działań o charakterze lokalnym, działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej na terenie Sołectwa,
4) kultywowanie miejscowych tradycji,
5) wspieranie działań Gminy w zakresie pomocy społecznej, w szczególności sygnalizowanie potrzeb  w zakresie organizowania określonych form pomocy społecznej.
4. Do realizacji celów statutowych  organy Sołectwa korzystają z gminnych obiektów i urządzeń. Zakres korzystania  określa Rada odrębną uchwałą.
5. Zadania Sołectwa realizowane są w szczególności poprzez:
1) podejmowanie uchwał,
2) wydawanie opinii w sprawach leżących w zakresie działania samorządu mieszkańców,
3) uczestniczenie w konsultacjach społecznych,
4) organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa,
5) inicjowanie i organizowanie imprez kulturalnych i sportowych oraz różnych form współzawodnictwa mieszkańców.
§ 4. 1. Organami Sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie, które jest organem stanowiącym ( uchwałodawczym) Sołectwa, grupujące stałych mieszkańców Sołectwa mających czynne prawo wyborcze do Rady, w tym również osoby przebywające na terenie Sołectwa z zamiarem stałego pobytu bez zameldowania na pobyt stały, a wpisane do stałego rejestru wyborców Gminy,  zwanych dalej „uprawnionymi”;
2) Sołtys, który jest organem wykonawczym Sołectwa.
2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka, składająca się z 3 do 7 osób, która działa pod przewodnictwem Sołtysa.
3. Sołtysem i członkiem Rady Sołeckiej może być wybrany uprawniony mieszkaniec Sołectwa.
4. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata, licząc od daty ich wyboru.
5. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią funkcję do czasu wyboru nowych, odpowiednio Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.
§ 5. Do wyłącznych  kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór i odwołanie Sołtysa,
2) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków,
3) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej,
4) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa, w tym corocznie uchwalanie wniosku o przyznanie środków z funduszu sołeckiego na realizację zadań służących poprawie warunków życia mieszkańców Sołectwa,
5) uchwalanie wniosku  o zmianę zadań realizowanych z funduszu sołeckiego lub ich zakresu,
6) stanowienie w innych sprawach określonych odrębnymi przepisami.
§ 6. 1. Do  kompetencji i obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
1) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz ,
2) inicjowanie i organizowanie przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Sołectwa,
3) zwoływanie Zebrań Wiejskich i przewodniczenie ich obradom, z zastrzeżeniem § 8 i § 11 ust.1.
4) przekazywanie Wójtowi uchwał, wniosków i opinii Zebrania Wiejskiego,
5) przewodniczenie Radzie Sołeckiej,
6) wykonywanie uchwał i zadań wytyczonych przez Zebranie Wiejskie,
7) składanie na Zebraniu Wiejskim sprawozdań ze swojej działalności i z działalności Rady Sołeckiej, w tym z wykonania zadań w ramach funduszu sołeckiego,
8) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za powierzone mienie Gminy,
9) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa  z mocy powszechnie obowiązujących przepisów.
2. Sołtys zapewnia ochronę i przechowywanie dokumentów Sołectwa ( protokołów zebrań,  korespondencji  i innych) przez okres kadencji lub pełnienia funkcji. Po tym okresie Sołtys protokolarnie przekazuje dokumenty Wójtowi.
§ 7.1. Do  obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie działalności Sołtysa a w szczególności:
1) współdziałanie z Sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw Sołectwa,
2) przyjmowanie wniosków od mieszkańców w sprawach Sołectwa i przekazywanie ich Sołtysowi,
3) współdziałanie z Sołtysem w podejmowaniu inicjatywy dotyczącej przeznaczenia środków finansowych z funduszu sołeckiego,
4) współdziałanie z Sołtysem w przygotowaniu i przeprowadzeniu Zebrań Wiejskich,
5) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla Sołectwa i jego mieszkańców.
2. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwoływane są przez Sołtysa w miarę potrzeb.
3. Posiedzenia Rady Sołeckiej są jawne.    

Rozdział 4.
Zasady zwoływania i przebiegu Zebrań Wiejskich
§ 8. Zebranie Wiejskie jest zwoływane przez:
1) Sołtysa,
2) najstarszego wiekiem członka Rady Sołeckiej, w razie niemożności pełnienia swoich obowiązków przez Sołtysa,
3) Radę lub Wójta z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek złożony przez 1/5 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
§ 9. 1. Zebranie Wiejskie jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
2. W przypadku nieważności Zebrania Wiejskiego z przyczyn, o których mowa w  ust.1, po pół godzinie następuje powtórzenie Zebrania Wiejskiego. Powtórzone Zebranie Wiejskie jest ważne bez względu na liczbę uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
§ 10. 1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż 2 razy do roku.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego zwołujący podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie,  na minimum 3 dni przed zebraniem.
§ 11. 1. Zebranie Wiejskie prowadzi Sołtys lub najstarszy wiekiem członek Rady Sołeckiej chyba, że Zebranie Wiejskie wybierze do tego innego uprawnionego mieszkańca Sołectwa.
2. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedstawionego przez prowadzącego.
3. Uprawnieni mieszkańcy Sołectwa biorący udział w Zebraniu Wiejskim podpisują listę obecności, która stanowi załącznik do protokołu z Zebrania Wiejskiego.
4. Z ważnego Zebrania Wiejskiego sporządza się protokół, który powinien zawierać;
1) datę, miejsce, godzinę  i oznaczenie, w którym terminie Zebranie Wiejskie się odbywa,
2) liczbę mieszkańców uprawnionych do głosowania, liczbę biorących udział w Zebraniu Wiejskim, stwierdzenie jego ważności, wybór protokolanta, ewentualnie wybór przewodniczącego Zebrania Wiejskiego,
3) zatwierdzony porządek obrad,
4) przebieg obrad, streszczenie dyskusji i przemówień oraz sformułowanie zgłoszonych i uchwalonych  wniosków,
5) podjęte uchwały,
6) podpis przewodniczącego Zebrania Wiejskiego i protokolanta.
5. Każdy mieszkaniec Sołectwa ma prawo wglądu do protokołów z Zebrań Wiejskich.
§ 12. 1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej.
2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że liczba głosów „za’ musi być większa od liczby głosów „przeciw”. W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw”, decyduje głos osoby przewodniczącej Zebraniu Wiejskiemu.
3. Uchwały  podpisuje  przewodniczący Zebrania Wiejskiego.

Rozdział 5.
Zasady i tryb wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej
§ 13. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada, określając miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza jego przewodniczącego.
§ 14. Wójt zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej, zwane dalej „Zebraniem Wyborczym”, podając postanowienia Rady do wiadomości publicznej mieszkańcom Sołectwa, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą Zebrania Wyborczego.
§ 15. 1. Spis wyborców sporządza się w Urzędzie na podstawie stałego rejestru wyborców w Gminie.
2. Osoby stale zamieszkujące na terenie Sołectwa bez zameldowania na pobyt stały, mogą złożyć wniosek o dopisanie ich do stałego rejestru wyborców w Gminie.
§ 16. 1. Zebranie Wyborcze ustala porządek obrad, w którym przewiduje się m.in.:
1) sprawozdanie ustępującego Sołtysa i Rady Sołeckiej z działalności za okres kadencji,
2) ustalenie liczebności Rady Sołeckiej na okres kadencji,
3) wybór komisji skrutacyjnej,
4) wybór Sołtysa,
5) wybór Rady Sołeckiej,
2. W wyborach uzupełniających w porządku obrad ujmuje się m.in.:
1) wybór komisji skrutacyjnej
2) wybór odpowiednio Sołtysa, członka lub członków Rady Sołeckiej.
3. Przebieg Zebrania Wyborczego protokołuje wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu.
§ 17. 1. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez uprawnionych mieszkańców Sołectwa. Wybory przeprowadza się na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Rady.
2. Zgłaszanie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa i członków Rady Sołeckiej przeprowadza się oddzielnie. W pierwszej kolejności przeprowadza się wybory Sołtysa.
3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę ważnie oddanych głosów.
4. W przypadku uzyskania największej, równej liczby ważnie oddanych głosów przez więcej niż jednego kandydata na Sołtysa, przeprowadza się drugie głosowanie ograniczając liczbę kandydatów do tych, którzy uzyskali największą równą liczbę głosów. Powyższą procedurę powtarza się do momentu wyłonienia osoby, która uzyskała największą liczbę ważnie oddanych głosów.
5. Jeżeli więcej niż jeden z kandydatów do Rady Sołeckiej uzyska równą liczbę  ważnie oddanych głosów, a liczba miejsc w Radzie Sołeckiej pozostałych do obsadzenia jest mniejsza niż liczba tych kandydatów, przeprowadza się drugie głosowanie ograniczając je do tych kandydatów. Procedurę powtarza się do momentu wyłonienia pełnego składu Rady Sołeckiej.
§ 18. 1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, wybranych spośród uprawnionych mieszkańców Sołectwa. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
2. Do zadań komisji należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przygotowanie kart do głosowania,
3) ustalenie i podanie zebranym sposobu głosowania,
4) sporządzenie protokołu o wynikach wyborów,
5) ogłoszenie wyników wyborów.
3. Komisja skrutacyjna wydaje karty do głosowania uprawnionym mieszkańcom  Sołectwa ujętym w spisie wyborców.
4. Protokół z wyników wyborów podpisują wszyscy członkowie komisji skrutacyjnej.
5. Karty do głosowania, protokoły komisji skrutacyjnej oraz inne  dokumenty z wyborów, komisja przekazuje Wójtowi albo upoważnionemu pracownikowi Urzędu,  niezwłocznie po zakończeniu wyborów.
§ 19. 1. W ciągu 7 dni od daty wyborów Sołtysa i Rady Sołeckiej, uprawniony mieszkaniec Sołectwa może wnieść protest przeciwko ważności wyborów.
2. Protest wnosi się na piśmie do Wójta.
3. Wnoszący protest powinien sformułować zarzuty oraz przedstawić lub wskazać dowody, na których opiera swoje zarzuty.
4. Protest wniesiony po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 20. 1. Wójt rozstrzyga protest w ciągu 14 dni od daty jego wniesienia.
2. W przypadku stwierdzenia nieważności wyborów Wójt wyznacza termin i zakres ponownych wyborów.
3. Do ponownych wyborów stosuje się odpowiednio postanowienia paragrafów poprzedzających.
§ 21. 1. Nowo wybrany Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej otrzymują zaświadczenia o wyborze.
2. Zaświadczenia, o których mowa w ust.1 wydaje Wójt.
§ 22. Mandat Sołtysa i Członka Rady Sołeckiej wygasa w przypadku:
1) odwołania,
2) zrzeczenia się lub utraty prawa wybieralności,
3) śmierci.
§ 23. 1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być odwołani przez Zebranie Wiejskie przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia Statutu i uchwał Zebrań Wiejskich  lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w oczach opinii środowiska.
2. Z wnioskiem o odwołanie może zwrócić się do Zebrania Wiejskiego również Wójt.
3. Uchwała o odwołaniu z zajmowanej funkcji podejmowana jest w głosowaniu tajnym i dla swojej ważności wymaga bezwzględnej większości ważnie  oddanych głosów mieszkańców biorących udział w głosowaniu. Do zwołania Zebrania Wiejskiego i ważności Zebrania Wiejskiego § 10  i § 11 stosuje się odpowiednio.
4. Głosowanie bezwzględną większością głosów ma miejsce wówczas, gdy za wnioskiem oddana została liczba głosów co najmniej o jeden większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów.
5. O terminie, czasie i miejscu Zebrania Wiejskiego zawiadamia się zainteresowanych. Mogą oni bronić na nim swoich interesów.
§ 24. 1. W przypadku  wygaśnięcia mandatu Sołtysa przed upływem kadencji  – Rada zarządza wybory uzupełniające nie później niż przed upływem miesiąca od daty wygaśnięcia mandatu Sołtysa.
2. W przypadku wygaśnięcia mandatu wszystkich lub poszczególnych członków Rady Sołeckiej przed upływem  kadencji – wybory uzupełniające przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie, zwołane przez Sołtysa.

Rozdział 6.
Gospodarka finansowa Sołectwa
§ 25. 1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
2. O wyodrębnieniu w budżecie Gminy funduszu sołeckiego przesądza Rada odrębną uchwałą.
3. Wysokość funduszu sołeckiego oraz zasady gospodarowania funduszem określa ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim.
4. W przypadku wyodrębnienia w budżecie Gminy funduszu sołeckiego, Zebranie Wiejskie uchwala corocznie wniosek do Wójta o ujęcie w projekcie budżetu Gminy przedsięwzięć w ramach funduszu.

Rozdział 7.
Nadzór nad działalnością Sołectwa
§ 26. 1. Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada i Wójt na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
2. Organy  nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych oraz okazania dokumentów dotyczących funkcjonowania Sołectwa a także uczestniczenia w posiedzeniach jego organu.
§ 27. 1. Wójt uchyla albo stwierdza nieważność uchwał Zebrania Wiejskiego, jeżeli wykraczają one poza zakres kompetencji Zebrania Wiejskiego lub są sprzeczne z prawem.
2. Od rozstrzygnięcia nadzorczego Wójta organ Sołectwa może wnieść sprzeciw do Rady, w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia Sołtysowi.
3. Rada rozpatruje sprzeciw na najbliższej sesji, rozstrzygając sprawę ostatecznie.

Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
§ 28. Do zmiany niniejszego Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 29. Tracą moc uchwały : Nr VI/44/03 Rady Gminy Pszczew z dnia  20 marca 2003 roku w sprawie statutów sołectw; Nr XX.112.2012  Rady Gminy Pszczew z dnia 24 maja 2012 r. zmieniająca uchwałę Nr VI/44/03 Rady Gminy Pszczew w sprawie statutów sołectw.
§ 30. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Gminy
 
Zbigniew Gajewski
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Pszczew
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
.
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2016-10-20
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
.
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2016-10-31 09:21:55
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2016-10-31 09:23:13
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-03-14 09:29:01
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
761 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony