ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Budowa dwóch budynków inwentarskich – chlewni z zapleczem socjalnym oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną na działce 12/55 położonej w obrębie Nowe Gorzycko, w jednostce ewidencyjnej Pszczew

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2018-10-03 13:00:56 przez Anna Krajewska

Akapit nr - brak tytułu

                                                                                   Pszczew, dnia 21 września 2018 roku  
OS.6220.15.2016      
 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia
             Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2017r. poz. 1257, z 2018r poz. 149, 650,1544,1629) art. 71 ust.2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, art.85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz.1405, 1566, 1999, z 2018r. poz. 810, 1089), a także § 3 ust.1 pkt 103 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r.  poz.71 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Piotra Stelmaszyka zam. Nowe Gorzycko 4A,   66 – 330 Pszczew
                                                                  orzekam
I. określam środowiskowe uwarunkowania dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie dwóch budynków inwentarskich – chlewni z zapleczem socjalnym oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną na działce 12/55 położonej w obrębie Nowe Gorzycko, w jednostce ewidencyjnej Pszczew”.  Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
1. warunki na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
1.1. W celu ograniczenia uciążliwości hałasowej podczas realizacji przedsięwzięcia prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej (między godziną 6.00 – 22.00).
1.2. W fazie realizacji przedsięwzięcia zaplecze budowy zlokalizować na terenie utwardzonym, a substancje mogące zanieczyścić środowisko gruntowo – wodne przechowywać w szczelnych pojemnikach.
1.3. Warstwę humusu oraz ziemi pochodzącej z wykopów przechowywać osobno i użyć ponownie do rekultywacji terenu oraz ukształtowania jego powierzchni obsiewając rodzimymi gatunkami roślin.
1.4. Prace budowlane:
1.4.1. prowadzić wyłącznie przy użyciu w pełni sprawnego sprzętu spalinowego,  
                       spełniającego wymogi dopuszczenia go do użytku, zapewniając ochronę gruntu
                       oraz wód powierzchniowych i gruntowych przed zanieczyszczeniami.
1.4.2. bezpośrednio zagrażające, stwierdzonym na terenie budowy,  chronionym  
          gatunkom zwierząt w czasie ich gniazdowania/rozrodu przerwać , do momentu 
                      bezpiecznego wyprowadzani/wychowania przez nie młodych.
 
1.4.3. bezpośrednio zagrażające migrującej herpetofaunie ( wiosna, jesień) wstrzymać 
                      do chwili zakończenia migracji;
 
1.4.4 wstrzymać w przypadku ingerencji w siedliska chronionych zwierząt, roślin i
                      grzybów do momentu uzyskania stosownych zezwoleń, m.in. w odniesieniu do
          kreta europejskiego Talpa europaea i myszarki polnej Apodemus agrariusz.
 
1.5.  Wykopy i powstałe na skutek prac inne zagłębienia terenu:
1.5.1. zabezpieczyć przed wpadaniem i przypadkowym uwięzieniem w nich zwierząt;
1.5.2. zasypywać w możliwie najkrótszym czasie ziemią pochodzącą z wykopów;
1.5.3. każdorazowo przed przystąpieniem do robót sprawdzać pod kątem obecności     
           uwięzionych w nich zwierząt, a w przypadkach ich stwierdzenia, bezpiecznie
           przenieść poza plac budowy, w miejsca zgodne siedliskowo.
1.6. Wody opadowe i roztopowe przechodzące pochodzące z połaci dachowych i terenów
        utwardzonych rozprowadzać po terenach biologicznie czynnych należących do
        inwestora.
1.7. Ścieki bytowe odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego.
1.8. W celu zminimalizowania zużycia wody na fermie, proces czyszczenia budynków  
         inwentarskich wykonywać za pomocą myjek ciśnieniowych, natomiast dezynfekcję   
         prowadzić przez zmgławianie.
1.9.Gnojownicę powstającą podczas funkcjonowania chlewni, należy usuwać                            
        (odpompować) z budynków inwentarskich poprzez kanały gnojowe do szczelnego
         zbiornika bezodpływowego na gnojownicę.
1.10. Każdorazowo po opróżnieniu, wyczyszczeniu budynków inwentarskich przeprowadzić
          proces dezynfekcji ścian i posadzek.
1.11. Każdorazowo po opróżnieniu, wyczyszczeniu budynków inwentarskich przeprowadzić  
          proces dezynfekcji linii pojenia i karmideł.
1.12. Zwierzęta padłe i ubite z konieczności natychmiast usuwać z pomieszczeń
          produkcyjnych i przechowywać w konfiskatorze do czasu przekazania ich do
          unieszkodliwienia specjalnej firmie posiadającej stosowne uprawnienia do ich
          utylizacji.
1.13. Zainstalować szczelny, w pełni  zautomatyzowany i monitorowany system poideł.
1.14. W celu zapobiegania, ograniczania i minimalizacji oddziaływania emisji instalacji
           należy m.in. stosować mieszanki paszowe mokre.
1.15. Zastosować hermetyczny system ładowania silosów paszowych oraz zadawania pasz do 
         przenośników paszowych.
1.16. W razie potrzeby stosować biopreparaty obniżające zawartość amoniaku i substancji
          odorotwórczych przy niekorzystnych warunkach pogodowych.
1.17. W pomieszczeniach produkcyjnych i w otoczeniu należy utrzymywać czystość oraz 
          rygorystycznie przestrzegać wymogów higieniczno-sanitarnych.
1.18. Zapewnić odpowiednią temperaturę i wilgotność wewnątrz budynku poprzez sprawny
          system wentylacji mechanicznej.
1.19. Na bieżąco prowadzić ogólne zabiegi dezynfekcyjne i dezynsekcyjne pomieszczeń.
1.20. Obsada warchlaków w pojedynczym budynku inwentarskim nie może być większa niż
         1656 sztuk.
1.21. Obsada tuczników w pojedynczym budynku inwentarskim nie może być większa niż
          1200 szt.
1.22. Zwierzęta (warchlaki i tuczniki) utrzymywać grupowo na całkowicie zarusztowanej
          posadzce z kanałem gnojowym pod spodem.
1.23. Budynki inwentarskie nie będą ogrzewane.
1.24. Budynki będą zaopatrywane z wodociągu wiejskiego.
2. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym.
2.1. Wybudować 2 budynki inwentarskie, każdy złożony z 12 sektorów chlewni.
2.2. Zainstalować 6 silosów paszowych o pojemności ok. 20 Mg każdy.
2.3. W projektowanych budynkach inwentarskich (budynek 1 i 2) zastosować system
         wentylacji mechanicznej poprzez zainstalowanie na każdym na budynku 24
         wentylatorów otwartych, dachowych, zamontowanych na wysokości 6,5 m, o średnicy
         0,6 m, wydajności 13810 m3/h i mocy akustycznej nie więcej niż 53 dB każdy.
2.4. Wentylatory dachowe zainstalować nad każdym sektorem po 2 sztuki.
2.5. Emitory (wentylatory) wykonać w sposób umożliwiający prawidłowe zainstalowanie
        króćców pomiarowych umożliwiających wykonanie pomiarów emisji w zakresie gazów
        lub pyłów wyprowadzonych do powietrza atmosferycznego.
2.6. Zaprojektować zamknięte przenośniki paszowe.
2.7. Zaprojektować automatyczny system pojenia - poidła miseczkowe.
2.8. Pod rusztami w każdym budynku wykonać szczelne zbiorniki na gnojownicę o łącznej
        pojemności ok. 3672,65 m3( dla 2 budynków).
2.9. Wykonać 1 szczelny podziemny zbiornik bezodpływowy na gnojownicę o pojemności
        min. 180 m3.
3. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie jest wymagane przeprowadzenie:
3.1. oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania
        pozwolenia na budowę.
3.2. postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.
4. Przedsięwzięcie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie oddziaływania :
4.1. na powietrze atmosferyczne; pomiar wykonywać po upływie 3 miesięcy od dnia oddania
       obiektu do użytkowania  i przedstawić Wójtowi Gminy Pszczew w terminie 6 miesięcy
       od dnia oddania obiektu do użytkowania. Pomiary emisji zanieczyszczeń do powietrza
       przeprowadzić, przez akredytowane laboratorium, przy maksymalnym zagęszczeniu
       obsad we wszystkich (2) budynkach na terenie gospodarstwa rolnego.
4.2. na klimat akustyczny w porze dziennej; pomiary wykonać po upływie 3 miesięcy od dnia
       oddania obiektu do użytkowania i przedstawić  Wójtowi Gminy Pszczew w terminie 6
       miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania. Pomiar hałasu przeprowadzić, przez
       akredytowane laboratorium, w czasie pracy wszystkich źródeł hałasu zlokalizowanych na
       terenie gospodarstwa, na punkcie referencyjnym usytuowanym na terenie najbliższej
       zabudowy mieszkaniowej, tj. działka nr 2496/2 obręb Nowe Gorzycko, gmina Pszczew.
5. Etap budowy:
5.1. W trakcie realizacji inwestycji wystąpią oddziaływania akustyczne związane z
         wykonaniem prac montażowych, pracą sprzętu budowlanego oraz transportem
         materiałów i surowców.
5.2. Źródłem oddziaływań w zakresie wpływu na stan jakości powietrza będą maszyny i
        urządzenia wykorzystywane do prac budowlanych oraz pojazdy transportujące materiały
        budowlane i elementy konstrukcyjne.
5.3. Woda na potrzeby budowy i dla potrzeb socjalnych pracowników firmy budowlanej
        pobierana będzie z wykonanego w pierwszej kolejności przyłącza wodociągowego do
        gminnego wodociągu.
5.4. Prace budowlane na terenie planowanej inwestycji rozpoczną się po uzyskaniu  
         prawomocnego pozwolenia na budowę oraz wykonaniu przyłącza wodociągowego.
5.5. W trakcie etapu budowy, w związku z pracą ekip budowlanych, będą powstawały ścieki
       sanitarne.
5.6. W trakcie budowy teren będzie zabezpieczony przed negatywnymi skutkami
         oddziaływania na wody gruntowe.
5.7. Plac budowy zostanie wyposażony w odpowiednią ilość i rodzaj sorbentów służących do
       zbierania ewentualnych wycieków lub rozlewu substancji płynnych, a także w szczelne,
       mechaniczne i chemiczne odporne pojemniki służące do gromadzenia zużytych
       sorbentów do czasu ich przekazania w celu unieszkodliwienia zewnętrznej firmie,
       posiadającej stosowne zezwolenia na gospodarowanie odpadami.
5.8. Na etapie budowy powstawać będą głównie odpady z budowy, remontu obiektów
        budowlanych oraz infrastruktury drogowej.
5.9. Odpady będą magazynowane w zależności od rodzaju odpadów w pojemnikach lub w
        workach z tworzywa sztucznego. Odpady będą magazynowane w sposób selektywny, w
        oznaczonych, szczelnych pojemnikach lub na utwardzonym podłożu, zabezpieczających
        je przed dostępem wód opadowych.
6. Etap użytkowania:
6.1. Planowana budowa Fermy trzody chlewnej składającej się z 2 budynków inwentarskich
       (każdy złożony z 12 sektorów chlewni), zlokalizowana będzie na działce o nr ewid. 12/55
       w m. Nowe Gorzycko, gm. Pszczew, o obsadzie 3 312 szt. warchlaków (2 – 4 miesiące)
       oraz 2400 szt. tuczników w jednym cyklu produkcyjnym.
6.2. Planowana zdolność produkcyjna w ciągu roku wynosić będzie:
            - obsada w budynkach inwentarskich:
  • Budynek nr 1 – 1 656 szt. warchlaków oraz 1 200 szt. tuczników;
  • Budynek nr 2 – 1 656 szt. warchlaków oraz 1 200 szt. tuczników;
- roczna produkcja gnojownicy wynosić będzie – 14 030 m3/rok.
6.3. Obsada warchlaków w pojedynczym budynku inwentarskim nie może być większa niż
       1 656 szt.
6.4. Obsada tuczników w pojedynczym budynku inwentarskim nie może być większa niż
       1 200 szt.
6.5. Planowane obiekty wyposażone będą w wentylację mechaniczną. Zanieczyszczone powietrze z każdej komory odprowadzane będą dwoma wentylatorami dachowymi montowanymi obok siebie, tj.
  • 48 szt. wentylatorów dachowych ( po 24 szt. na każdy budynek) o wydajności 13 810 m3/h każdy i mocy akustycznie nie większej niż 53 dB każdy.
6.6. W każdym budynku inwentarskim pod rusztami wykonane zostaną szczelne zbiorniki na
       gnojownicę o łącznej pojemności ok. 3 672,65 m3 (dla dwóch budynków)
6.7. Na terenie planowanej inwestycji wykonany zostanie również szczelny, podziemny
        zbiornik bezodpływowy na gnojownicę o pojemności min. 180 m3.
6.8. Planowane budynki inwentarskie nie będą ogrzewane.
6.9. Do obsługi budynków inwentarskich zaprojektowano: 6 szt. silosów ( po 3 silosy przy
        każdym budynku) o pojemności 20,0 Mg każdy.
6.10. Woda na terenie fermy dostarczana będzie wyłącznie z sieci wodociągowej
            zlokalizowanej ok. 2 km od planowanej inwestycji.
6.11. Istniejąca studnia zlokalizowana na planowanej inwestycji nie będzie służyła na
          potrzeby instalacji.
6.12. Przed uruchomieniem instalacji należy zawrzeć stosowne umowy na pobór wody na
          potrzeby instalacji.
6.13. Zakładane zużycie wody dla planowanej inwestycji na cele hodowlane wynosić będzie
         22 811 m3/ rok.
6.14. Pobór wody będzie opomiarowany.
6.15. Pobór wody z wodociągu uregulowany będzie zapisami pozwolenia zintegrowanego
          uzyskanego przed rozpoczęciem działalności.
6.16. Przyjęta technologia zakłada, iż pod rusztami znajdować się będą betonowe kanały, w
         których zbierana będzie gnojownica. Pod kanałami znajdować się będzie instalacja z rur
         z tworzywa sztucznego, którą odprowadzana będzie gnojownica do zbiornika
         usytuowanego poza budynkiem. Kanały z rurami połączone będą wpustami, które
         zamykane będą korkami. Gnojownica spuszczana będzie przez wyciagnięcie ręczne
         korka za pomocą odpowiednich uchwytów. Spustów dokonywać co 3 miesiące.
         Gnojownicę ze zbiorników wywozić w odpowiednich terminach na pola właściciela
        gospodarstwa i rozprowadzać jako nawóz.
6.17. Wytworzone odpady przekazywane będą  uprawnionym odbiorcom posiadającym
          odpowiednie zezwolenia.
6.18. W obrębie oddziaływania planowanej inwestycji nie jest planowana zabudowa
          mieszkaniowa. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa według inwestora zlokalizowana
          jest w odległości ok. 2 km od przedmiotowej inwestycji. W odległości 3 km od
         planowanej inwestycji zlokalizowana jest już Ferma Trzody chlewnej prowadzona przez
         inny podmiot.
 
 
uzasadnienie
            Pan Piotr Stelmaszyk zam. Nowe Gorzycko 4 A, 66-330 Pszczew zwrócił się do Wójta Gminy z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie dwóch budynków inwentarskich – chlewni z zapleczem socjalnym oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną na działce 12/55 położonej w obrębie Nowe Gorzycko, w jednostce ewidencyjnej Pszczew”. Działka objęta jest obszarem ochrony tj. Obszarem Chronionego Krajobrazu „Gorzycko”. Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie 2 obiektów inwentarskich, w których prowadzony będzie chów trzody chlewnej o łącznej obsadzie  567,84 DJP: 3312 sztuk warchlaków (231,84 DJP) i 2400 sztuk tuczników (336 DJP). Przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działce nr 12/55 w obrębie Nowe Gorzycko, gmina Pszczew. Chów trzody chlewnej będzie prowadzony w cyklu otwartym z zakupem warchlaków z zewnątrz. Zwierzęta utrzymywane będą grupowo na całkowicie zrusztowanej posadzce z kanałem gnojowym pod spodem.
 
            Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt. 51 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r.  poz.71 z późn. zm.) powyższe przedsięwzięcie zaliczane jest do mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. W związku z tym w myśl art. 71 ust.2 pkt 2 oraz art. ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1405, 1566, 1999, z 2018r. poz. 810, 1089), planowane przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
 
Wójt Gminy Pszczew, zgodnie z art. 33 ust. 1 i art. 73 ust. 1 ustawy ooś, zawiadomieniem z dnia 24 listopada 2016 r. powiadomił strony postępowania oraz podał do  publicznej wiadomości informację o wszczęciu postepowania, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się z materiałem oraz wnoszenia uwag.  Jednocześnie zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz 2 zwrócono się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ewentualny zakres raportu. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem nr NS.NZ.4201.76.2016 z dnia 28 listopada 2016r. wezwał do usunięcia braków formalnych wniosku. Pismem z dnia 07.12.2016 r uzupełnienia zostały przesłane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu a następnie dnia 19 grudnia 2016r. PPIS zaopiniował negatywnie warunki realizacji przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem nr WZŚ-4244.51.2016.SL z dnia 28 grudnia 2016 r. wezwał do usunięcia braków formalnych we wniosku. Uzupełnienia pismem z dnia 30.01.2017 zostały przesłane do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Następnie pismem z dnia 8 lutego 2017r., nr sprawy WZŚ.4242.51.2016.AJ oraz pismem nr sprawy WZŚ.4242.51.2016.AJ z dnia 27 lutego 2017r., Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska ponownie wezwał Inwestora do uzupełnienia braków we wniosku. Inwestor pismem z dnia 21.03.2017r. wystąpił do RDOŚ o zawieszenie postępowania z uwagi na potrzebę przeprowadzenia badań fauny i flory.  Po przesłaniu przez Inwestora uzupełnień Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 12 grudnia 2017r., znak sprawy WZŚ.4242.51.2016.AJ uzgodnił realizację przedsięwzięcia oraz określił warunki dla planowanego przedsięwzięcia. Wójt Gminy Pszczew wezwał  Inwestora do ustosunkowania się oaz złożenia pisemnych wyjaśnień do negatywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, pismem z dnia 28 grudnia 2017r. Inwestor przekazał wyjaśnienia, które zostały przekazane do PPIS w Międzyrzeczu. Na w/w wyjaśnienia PPIS nie zajął stanowiska, podtrzymując tym swoje dotychczasowe stanowisko. Zgodnie z wejściem w życie od 01 stycznia 2018r., nowych przepisów dotyczących Prawa Wodnego, Wójt Gminy Pszczew wystąpił do Państwowej Gospodarki Wodnej Wody Polskie w Poznaniu o wydanie opinii dla planowanego przedsięwzięcia. Dokumentacja została przesłana do Wody Polskie Zarząd Zlewni w Gorzowie Wlkp. Organ ten zawiadomieniem z dnia 07 lutego 2018r znak sprawy PO.ZZŚ.1.435.24.2018 przełożył termin opinii do 22.02.2018r., następnie pismem z dnia 26 lutego 2018r.,  po raz kolejny przesunął termin do 28.03.2018r.  Wójt Gminy Pszczew poinformował Inwestora o przedłużeniu terminy przez Wody Polskie. Dnia 27.032018r., nr sprawy PO.ZZŚ.1.435.24.2018.EM Wody Polskie Zarząd Zlewni w Poznaniu, zawiadomił Wójta Gminy Pszczew o przesłaniu dokumentów Inwestora do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Poznaniu, który postanowieniem z dnia 08.05.2018r., znak sprawy PO.RZŚ.436.65.2018.KS umorzył w całości postępowanie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia Piotra Stelmaszyka. Po przeprowadzeniu rozmowy dnia 15.05.2018r., z pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze Wójt Gminy Pszczew, pismem z dnia 16 maja 2018r przesłał pełną dokumentację Inwestora do uzgodnienia warunków realizacji w/w przedsięwzięcia. Dnia 28 maja 2018r Wójt Gminy podał do wiadomości ogłoszenie o spotkaniu przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Następnie 29 maja 2018r., zostało wysłane pismo do Inwestora i pełnomocnika o planowanym spotkaniu. W miejscowości Nowe Gorzycko dnia 13 czerwca 2018r, odbyło się spotkanie z mieszkańcami miejscowości na którym zostało przedstawione szczegółowo przez pełnomocnika Piotra Stelmaszyka, Pana Jenka Grzegorza oraz Pana Marka Stelmaszyka (ojca Inwestora), planowane przedsięwzięcie. Mieszkańcy mieli możliwość wypowiedzenia się na temat planowanej inwestycji. W spotkaniu brał udział również Wójt Gminy Pszczewa oraz pracownik ochrony środowiska. Urząd Marszałkowski pismem z dnia 13 czerwca 2018r znak sprawy DŚ.II.7222.2.6.2018 wezwał Inwestora do uzupełnień dokumentacji. Inwestor pismem z dnia 27 czerwca 2018r zwrócił się do Wójta Gminy Pszczew z wyjaśnieniem, iż podstawa prawna jaka określa uzgodnienie Marszałka Województwa nie dotyczy planowanego przedsięwzięcia, powołując się na ustawę zmieniającą z 2017 r art. 6 ust. 2. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Następnie Urząd Marszałkowski pismem z dnia 29 czerwca 2018r znak sprawy DŚ.II.7222.2.6.2018, zwrócił się do Wójta Gminy Pszczew o wskazanie zasadności wydania opinii przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia.  Taka zasadność została przesłana pismem z dnia 20 lipca 2018r. Po otrzymaniu pisma Wójta Gminy Urząd Marszałkowski ostatecznie wezwał Inwestora do uzupełnienie dokumentów, wyznaczając termin 21 dni na przesłanie wyjaśnień. Pełnomocnik Inwestora pismem z dnia 26 lipca 2018r., przesłał uzupełnienia do Wójta Gminy Pszczew oraz do Urzędu Marszałkowskiego z adnotacją iż Gmina Pszczew powinna od razu przesłać wskazane dokumenty do Urzędu Marszałkowskiego. Pismem z dnia 07 sierpnia 2018 r., Wójt Gminy Pszczew odpowiedział na w/w pismo oraz przedstawił, że wszystkie dokumenty zostały przesłane droga listową jak i mailową. Urząd Marszałkowski w piśmie znak sprawy DŚ.II.7222.2.6.2018 z dnia 21 sierpnia 2018r., zaopiniował pozytywnie warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, wskazując warunki, które powinny być uwzględnione w w/w decyzji. Dnia 29 sierpnia 2018r, zostało podane do publicznej wiadomości obwieszczenie o udostępnieniu  do wglądu pełna dokumentacja w/w przedsięwzięcia, przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Możliwości zapoznania się z materiałem, wypowiedzenia się oraz wniesienia wniosków i uwag dotyczących przedsięwzięcia w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszego pisma. Inwestor pismem z dnia 04 września 2018r, prosił o wydanie pozytywnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji. Pani Mariola Matyjaszek udała się do Urzędu Gminy w Pszczewie dnia 07 września 2018r., zgłaszając, że nie zgadza się z planowaną inwestycja. Z rozmowy została sporządzona notatka służbowa. Pani Matyjaszek opisała swój protest przeciwko inwestycji w piśmie z dnia 12 września 2018r, kierowanym do Wójta Gminy Pszczew. Dnia 12 września 2018r, do Urzędu Gminy w
Pszczewie przyszedł Pan Czesław Kućma, w celu zapoznania się z dokumentacją planowanej inwestycji. Również zgłosił swoje niezadowolenie w w/w sprawie.
             
Zarówno Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. jak i Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego nie wnieśli zastrzeżeń do realizacji przedsięwzięcia. Ponadto stwierdzono, że Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko spełnia wymagania formalne wynikające z art. 66 Uooś. W raporcie przeprowadzono analizy, określono oddziaływanie i potencjalne zagrożenia środowiska związane z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia. Wskazane organy postanowiły uzgodnić przedmiotową inwestycję określając jednocześnie warunki konieczne do spełnienia w celu prawidłowej realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest decyzją, w której dokonywana jest ocena oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko. Nie ustanawia ona żadnych uprawnień dla inwestora, stanowiących podstawę do podjęcia właściwych działań inwestycyjnych i nie może wywołać skutku w postaci jakichkolwiek zmian w środowisku. Służy ona jedynie ocenie, czy planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska i stanowi etap poprzedzający uzyskanie decyzji wymienionych w art. 72 ust. 1 Uooś.
Fakt wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie może być bowiem oceniany jako okoliczność wyrządzająca szkodę dla środowiska lub powodująca trudne do odwrócenia skutki. Niniejsza decyzja określająca środowiskowe uwarunkowania, będąc etapem procesu inwestycyjnego, daje inwestorowi prawo do wystąpienia o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanej na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Nie stanowi ona jednak aktu, który dawałby podstawę do rozpoczęcia jakichkolwiek robót i realizacji inwestycji.
             Po rozpatrzeniu materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie oraz w oparciu o powołane przepisy prawa, orzeczono jak w sentencji.

 
POUCZENIE
  1. Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. za pośrednictwem Wójta Gminy Pszczew w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
  2. Niniejszą decyzję dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Wniosek powinien zostać złożony nie później niż przed upływem 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia stała się ostateczna.
 
Załącznik nr 1: Charakterystyka przedsięwzięcia.
Otrzymują:
      1.  Piotr Stelmaszyk, Nowe Gorzycko 4A, 66-330 Pszczew
      2.   Ewa Marek Stelmaszyk, Nowe Gorzycko 1, 66-330 Pszczew
            Nadleśnictwo Międzychód, ul. Przedlesie 2, 64-400 Międzychód
            Zarząd Dróg Powiatowych, Skoki 21, 66-300 Międzyrzecz
 3.    a/a
 
Do wiadomości:
  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.;
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu;
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Poznaniu;
  4. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze.
  5. Grzegorz Jenek, ul. Powst. Wlkp. 6a/7, 66-400 Międzychód
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                                 
                                                                                          Pszczew, dnia 21 września 2018 roku  
OS.6220.15.2016      
 
                                                                            Załącznik nr 1 do decyzji nr OS.6220.15.2016
                                                                              z dnia 21 września 2018 r.
 
 
Charakterystyka przedsięwzięcia
polegającego na „ Budowie dwóch budynków inwentarskich – chlewni z zapleczem socjalnym oraz towarzyszącą infrastrukturą techniczną na działce nr 12/55 położonej w obrębie ewid. Nowe Gorzycko, w miejscowości Pszczew”.
 
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wybudowaniu dwóch budynków inwentarskich, każdy o powierzchni użytkowej budynku 2 645,3 m3 z wydzielonymi 12 sektorami.  Łączna obsada wyniesie 567,84 DJP : 3312 sztuk warchlaków ( 231,84 DJP) i 2400 tuczników (336 DJP). Budynki wyposażone będą w  system wentylacji mechanicznej, zamontowane zostaną 24 wentylatory otwarte, dachowe. Zainstalowane na wysokości 6,5 m, o średnicy 0,6 m, wydajności 13 810 m3/h i mocy akustycznej nie więcej niż 53 dB każdy. Karmienie zwierząt odbywać się będzie automatycznie  przy mechanicznym zadawaniu mieszanek paszowych do automatów  paszowych zainstalowanych  w kojcach a następnie do karmideł. Pojenie trzody odbywać się będzie automatycznie za pomocą poideł miseczkowych. Zainstalowane zostanie 6 silosów paszowych o pojemności ok. 20 Mg każdy. Pod rusztami w każdym budynku wykonany zostanie szczelny zbiornik na gnojownicę o łącznej pojemności ok 3 672 ,65m3 ( dla dwóch budynków). Wykonany zostanie 1 szczelny podziemny zbiornik bezodpływowy na gnojownicę o pojemności ok. 180 m3. Zastosowane zostaną szczelne posadzki w budynku inwentarskim we wszystkich segmentach (z izolacją przeciwwodną). Zwierzęta będą hodowane w systemie bezściółkowym. Budynki nie będą ogrzewane, zaopatrywane będą z wodociągu wiejskiego.
 
« powrót do poprzedniej strony