ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Budowie chlewni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 238 w obrębie ewidencyjnym Stoki, gm. Pszczew

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2018-04-19 14:04:25 przez Anna Krajewska

Akapit nr - brak tytułu

                                                                                          Pszczew, dnia 17 kwietnia 2018 roku  
OS.6220.4.2016      
 
 
DECYZJA
o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia
             Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2017r. poz. 1257, z 2018r. poz. 149.), art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 83 ust. 3, art. 84, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1405, 1566, 1999), a także § 3 ust.1 pkt 103 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r.  poz.71 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana Andrzeja Witkowskiego zam. Stoki 44,   66 – 330 Pszczew
                                                                                                      postanawiam
odmówić wydania uzgodnień realizacji przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestora, polegającego na „Budowie chlewni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 238 w obrębie ewidencyjnym Stoki, gm. Pszczew”.  Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik do niniejszej decyzji.
uzasadnienie
            Pan Andrzej Witkowski zam. Stoki 44, 66-330 Pszczew wnioskiem z dnia 6 kwietnia 2016 r., zwrócił się do Wójta Gminy o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie chlewni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 238 w obrębie ewidencyjnym Stoki, gm. Pszczew”. Działka objęta jest obszarem ochrony tj. Obszarem Chronionego Krajobrazu „7-Gorzycko”, w odległości ok. 5,5 km znajduje się Pszczewski Park Krajobrazowy oraz obszar Natura 2000 Jeziora Pszczewskie i Dolina Obry Rynna Jezior Obrzańskich. Inwestycja polegać ma na budowie chlewni o powierzchni ok. 1440 m2 przeznaczonej do chowu 1490 szt. tuczników (łącznie 208,6 DJP) metodą bezściołową na rusztach wraz z infrastrukturą towarzyszącą tj. chłodni padliny typu kontenerowego, 2 silosów paszowych o pojemności ok. 25 Mg każdy, zbiornika na ścieki bytowe o pojemności ok. 10 m3, przyłącza wodociągowego lub ujęcia wód podziemnych, układu komunikacyjnego, przyłącza sieci energetycznej, zjazdu z drogi powiatowej. Obecnie teren, na którym planowana jest inwestycja użytkowany jest rolniczo. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się grunty rolne oraz leśne, najbliższe zabudowania znajdują się w odległości ok. 580 m na wschód od granicy działki oraz ok. 1,5 km na południowy – zachód, są to zabudowania miejscowości  Stoki.
            Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 103 lit. c  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz.71 z późn. zm.) powyższe przedsięwzięcie zaliczane jest do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których może być wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. W związku z tym w myśl art. 71 ust.2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2016 r., poz.353 z późm.zm.) zwaną dalej ooś, planowane przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
            Wójt Gminy Pszczew, zgodnie z art. 33 ust. 1 i art. 73 ust. 1 ustawy ooś, zawiadomieniem z dnia 12 kwietnia 2016 r. powiadomił strony postępowania oraz podał do  publicznej wiadomości informację o wszczęciu postepowania, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się z materiałem oraz wnoszenia uwag.  Jednocześnie zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1 oraz 2 zwrócono się do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz ewentualny zakres raportu. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem nr NS.NZ.4201.27.2016 z dnia 27 kwietnia 2016 r. wydał opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem nr WOOŚ-4240.139.2016.NC z dnia 29 kwietnia 2016 r. wydał opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określił zakres raportu. W dniu 6 maja 2016 r. wydano postanowienie nakładające obowiązek przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko oraz określono zakres raportu. Na postanowienie żadna ze stron nie wniosła odwołania. Jednocześnie zgodnie z art. 69 ust. 4 ustawy ooś wydano postanowienie o zawieszeniu postępowania do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu. Wydano obwieszczenie z dnia 6 maja 2016 r.  o obowiązku złożenia raportu i zawieszeniu postepowania do czasu złożenia w/w dokumentu. W dniu 14 czerwca złożony został raport.  W dniu 4 lipca 2016 r. wnioskodawca został zobowiązany do złożenia uzupełnień do raportu.  W dniu 7 lipca do urzędu wpłynęło pismo aneks do raportu oraz przedłożono II tom raportu. W dniu 11 lipca 2016 r. wydano postanowienie o podjęciu z urzędu postępowania, w związku ze złożeniem raportu. Zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy ooś wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu, z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia w załączeniu przesłano raport. W dniu 11 lipca 2016 r.  podano do publicznej informacji obwieszenie o złożeniu raportu, możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem oraz o wystąpieniu zgodnie z art. 77 ust. 1 ustawy ooś o uzgodnienia i opinie do  Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu. W dniu 4 sierpnia 2016 r. do urzędu wpłynęły pisma od stron postępowania tj. Marcina Sroki zam. Stoki 50 z uwagami do raportu oraz od Piotra Górnego zam. Stoki 32, który nie zgadza się na budowę chlewni z uwagi na fetory. Z pismami zapoznał się inwestor. Pisma załączono do akt sprawy. W dniu 4 sierpnia 2016 r. wpłynęło pismo znak WOOŚ-II.4242.76.2016.Sl z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wzywające wnioskodawcę do złożenia w terminie 30 dni uzupełnień do raportu.
            W dniu 16 sierpnia 2016 r. do urzędu wpłynęło pismo znak NS.NZ.4201.48.2016 Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego - Postanowienie opiniujące negatywnie inwestycję w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych. W piśmie wskazano na brak obliczeń emisji pyłów i metanu oraz zaniżone obliczenia emisji innych gazów np. amoniaku. Podniesiono, że to właśnie pyły zanieczyszczone czynnikami biologicznymi są głównym nośnikiem wydzielanych do powietrza podczas chowu trzody chlewnej substancji gazowych, które stwarzają zagrożenie dla zdrowia ludzi. W związku z tym, że w raporcie ich nie uwzględniono nie możliwym była ich ocena i ewentualne oddziaływanie na zdrowie ludzkie.  Kolejnym negatywnie ocenionym elementem raportu było przechowywanie gnojowicy w betonowych kanałach, w budynku pod chlewnią. W związku z ich niedostępnością (znajdują się pod rusztami) oraz ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi, istnieje możliwość ich rozszczelnienia, co prowadzić może do skażenia wód gruntowych i środowiska, nie przedstawiono postępowania z gnojowicą w razie ich awarii. Kolejno odniesiono się do wód opadowych, które poprzez zanieczyszczenie odchodami zwierzęcymi oraz zanieczyszczeniami z utwardzonych placów, również mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi. Zwrócono również uwagę na niewłaściwe obliczenia dotyczące rozprzestrzeniania się hałasu.
            W dniu 24 sierpnia 2016 r. do urzędu wpłynęły uzupełnienia do raportu.  W dniu 12 września 2016 r. uzupełnienia zostały przekazane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu. W terminie 14 dni od przekazania uzupełnień organ nie zmienił swojej wcześniejszej opinii. W dniu 7 października 2016 r. wpłynęło pismo Andrzeja Witkowskiego odnoszące się do uwag wniesionych przez Marcina Srokę (z dnia 2 sierpnia 2016 r.). Organ przyjął je do akt sprawy. W dniu 3 października wpłynęło pismo z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska znak WZŚ.4242.14.2016.SL z dnia 30 września 2016 r. postanowienie uzgadniające realizację przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestora.  W dniu 7 października 2016 r. wystawiono obwieszczenie o zgromadzeniu materiałów i możliwości zapoznania się z nimi, wniesieniu uwag oraz możliwości zapoznania się z opiniami organów uzgadniających. W dniu 13 października 2016 r. wpłynęło pismo Piotra Górnego  - brak zgody na budowę chlewni. Organ przyjął je do akt sprawy. W dniu 24 października 2016 r. wpłynęły pisma Andrzeja Witkowskiego kierowane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego z prośbą o ponowne zaopiniowanie warunków realizacji przedsięwzięcia oraz kierowane do Piotra Górnego dotyczące wniosków i uwag do w/w inwestycji. Organ opiniujący nie zmienił swojego stanowiska, pisma załączono do akt sprawy. W dniu 28 października 2016 r. do urzędu wpłynęło pismo kierowane od Marcina Sroki z prośbą o ponowne przeprowadzenie procedury postepowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, ze względu na konieczność ponownych opinii organów, załączeniu do akt sprawy kopii umów na odbiór gnojowicy.  Rozpatrując niniejszy wniosek organ nie przychyla się do jego postulatów, nie ma podstaw prawnych do żądania przedstawienia przez inwestora umów na wywóz gnojowicy, uzupełnienia do raportu zostały przekazane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, który w terminie 14 dni od  daty ich otrzymania nie zajął stanowiska.  Zgodnie z art. 33 ustawy ooś, przed wydaniem decyzji przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa, podano do publicznej wiadomości informacje o wszczęciu postępowania, informację o raporcie oraz o jego uzupełnieniach, informację o opiniach organów uzgadniających, możliwości składania uwag i wniosków (podano miejsce i czas).
W świetle zebranych materiałów dnia 03 października 2016r Wójt Gminy Pszczew wydał decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, postanawiając odmówić wydania uzgodnień realizacji przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestora. Podano do informacji publicznej obwieszczenie dnia 3 listopada 2016 r, o wydaniu decyzji oraz zakończeniu postępowania.
 W dniu 30 listopada 2016r przesłano do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. odwołanie Andrzeja Witkowskiego na decyzję nr OS.6220.4.16 z 3 listopada 2016r, które wpłynęło do tutejszego Urzędu 28 listopada 2016r ,odmawiającej wydania uzgodnień realizacji przedsięwzięcia wraz z załącznikami.
Pismem z dnia 09 stycznia 2017r  znak sprawy SKO.Go/450/-KP/1657/17 Samorządowe Kolegium Odwoławcze zwróciło się o przesłanie dokumentów do akt sprawy tj: raport o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, dokumentację badań podłoża gruntowego wraz opinią geotechniczną oraz wykaz wszystkich stron postępowania. Dnia 16 stycznia 2017 r w/w dokumentacja została wysłana. Decyzją z dnia 21 marca 2017r znak pisma SKO.Go/450-KP/1657/16 Samorządowe Kolegium Odwoławcze orzekło uchylić zaskarżoną decyzję w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji.
Zgodnie z wytycznymi z decyzji SKO nr SKO.Go/450/-KP/1657/17  z dnia 21 marca 2017r nr pisma SKO.Go/450-KP/1657/16 Wójt Gminy Pszczew wystosował pismo nr OS.6220.4.2016  dnia 8 maja 2017r  do organów opiniujących o zajęcie stanowiska do wyżej przedstawionych opinii. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem nr NS.NZ.4201.48.2016 z dnia 29 maja 2017 r. podtrzymał wcześniej wydane postanowienie o negatywnej opinii realizacji przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp  pismem z dnia 13 czerwca 2017r stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do dokonywania oceny oraz wyrażania stanowiska dotyczącego opinii wydawanych przez organy współdziałając przez Państwowego Inspektora sanitarnego w Międzyrzeczu.
Wójt Gminy Pszczew pismem OS.6220.4.2016 z  dnia 20 czerwca 2017 r. kierowanym do Pana Andrzeja Witkowskiego prosił o wyjaśnienie i ustosunkowanie się do decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego oraz ustosunkowanie się do pisma nr NS.NZ.4201.48.2016 z dnia 29 maja 2017r, dotyczącego wydanej negatywnej opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu. Dnia 07 lipca 2017r do Urzędu Gminy wpłynęło pismo Pana Andrzeja Witkowskiego z prośbą o przedłużenie terminu uzupełnienia dokumentów. Termin został przedłużony do 15 sierpnia 2017r . Dnia 25 sierpnia 2017r zostały przesłane do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp uzupełnienia do raportu z dnia 1 sierpnia 2017r.
Do publicznej wiadomości podano obwieszczeniem z  dnia 25 sierpnia 2017r. informację o złożeniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z wyjaśnieniami do raportu oraz z możliwością zapoznania się z zgromadzonym materiałem, wypowiedzenia się i wniesienia wniosków oraz uwag.
Do Urzędu Gminy na skrzynkę elektroniczną dnia 8 września 2017r  wpłynął wniosek Pani Lidii Sroki z prośbą o udostępnienie uzupełnień do raportu, które to zostały jej przesłane. Dnia 28 września 2017r zostały złożone uwagi przez Pana Marcina Srokę, który dalej podtrzymuje swoje stanowisko w tej sprawie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim dnia 29 września 2017r. pismem WZŚ.4242.103.2017.SL  postanowił uzgodnić realizację przedsięwzięcia. Wydano obwieszczenie dnia 11 października 2017 r. o zgromadzeniu materiałów i możliwości zapoznania się, wypowiedzenia się i wniesienia wniosków oraz uwag. Dnia 13 października 2017r na prośbę Pana Marcina Sroki zostało udostępnione informacje w sprawie pisma od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 29 września 2017r. znak sprawy WZŚ.4242.103.2017.SL. Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestor Andrzej Witkowski wniósł nowe dokumenty do prowadzonej sprawy. Dokumenty dotyczyły zmian warunków uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia z możliwością poboru wód do celów produkcyjnych z własnego ujęcia wód podziemnych. Dnia 30 października 2017r do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zostały wysłane pisma wraz z załączonymi dokumentami od inwestora. Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu pismem z dnia 15 listopada 2017r znak sprawy NS.NZ.4201.44.2017 wezwał inwestora do usunięcia braków. Dnia 30 października 2017r zostało podane do publicznej wiadomości zawiadomienie o wyznaczeniu nowego terminu wydania decyzji środowiskowej.
Pismem z dnia 23 listopada 2017r. znak sprawy WZŚ.4242.119.2017.SL Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wezwał inwestora do uzupełnienia braków. Dnia 15 grudnia podano do wiadomości publicznej obwieszczenie o zmianie terminu wydania decyzji środowiskowej do czasu otrzymania nowych uzgodnień Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Pismem z dnia 21 grudnia 2017r  znak sprawy WZŚ.4242.119.2017.SL Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska postanowił uzgodnić realizację przedsięwzięcia w wariancie wnioskowanym przez inwestora. Organ ten zaopiniował wszystkie warunki inwestycji pozytywnie. Podano do publicznej wiadomości dnia 28 grudnia 2017r obwieszczenie przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, z możliwością zapoznania się ze zgromadzonymi materiałami. W związku z wejściem w życie od 01 stycznia 2018r  nowego organu opiniującego Wody Polskie dnia 04 stycznia 2018r przesłano dokumenty inwestora do zaopiniowania przedsięwzięcia. Po raz kolejny wystąpiono do Powiatowego Inspektora Sanitarnego o zajęcia stanowiska w w/w sprawie. Dnia 19 stycznia 2018r Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem NS.NZ.4201.44.2017 podtrzymał swoje stanowisko zawarte w negatywnej opinii nr NZ-5/2016 z dnia 12 sierpnia 2016r. Zawiadomieniem z dnia 24 stycznia 2018r znak PO.ZZŚ.1.435.6.2018 Dyrektor Zarządu Zlewni w Gorzowie Wielkopolskim poinformował, że dotrzymanie terminu ustawowego nie jest możliwe z uwagi na znaczny stopień jej skomplikowania , wskazując że opinia zostanie wydana nie później niż do 11 lutego 2018r. , następnie kolejnym pismem z dnia 16 lutego 2018r przedłużył termin wydania opinii nie później niż do 16 marca 2018r.  Na prośbę Zarządu Zlewni w Gorzowie Wielkopolskim dnia 07 marca 2018r został przesłany raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w formie papierowej. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Gorzowie Wielkopolskim pismem z dnia 08 marca 2018r znak PO.ZZŚ.1.435.6.2018 uzgodnił realizację przedsięwzięcia. Dnia 19 marca 2018r podano do wiadomości publicznej informacje przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zgodnie z art. 33 ustawy ooś, przed wydaniem decyzji przeprowadzono procedurę udziału społeczeństwa, podano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania, informację o raporcie oraz o jego uzupełnieniach, informację o opiniach organów uzgadniających, możliwości składania uwag i wniosków (podano miejsce i czas).
 
W związku z powyższym Wójt Gminy Pszczew, po przeprowadzeniu wnikliwej analizy całości zgromadzonego materiału, opinii organów oraz uwag stron postępowania w sprawie budowy chlewni wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce nr 238 w obrębie ewidencyjnym Stoki, gmina Pszczew  biorąc wszystko pod uwagę,  na podstawie art. 81 ust. 3 ustawy ooś odmawia uzgodnienia realizacji przedsięwzięcia, w wariancie wnioskowanym przez inwestora. Odmawiając uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia kierowano się zasadą zapobiegania i przezorności w uzgadnianiu przedsięwzięć mających negatywny wpływ na środowisko. Strony biorące udział w postępowaniu mają na uwadze i wskazują problem związany z pogorszeniem środowiska przez powstanie planowanej inwestycji. Obawy ze stron postępowania są jak najbardziej uzasadnione, ponieważ dotyczą w skutek nowo planowanej działalności odoru, którego pomiary i ich częstotliwość nie gwarantują w stu procentach bezpieczeństwa dotyczącego planowanej inwestycji na środowisko o także zdrowia żyjących wokół mieszkańców. Obawy mieszkańców są uzasadnione, ponieważ mają już do czynienia z podobną inwestycją, która wcześniej powstała na terenie ich miejscowości. Z tego też względu mieszkańcy nie wyrażają zgody na planowaną inwestycje. Inwestor wskazuje w raporcie, że : „ Z reguły wielkość emisji tych związków jest niewielka i nie stanowi zagrożenia dla środowiska, jednak jest uciążliwa. Każda substancja odorotwórcza posiada charakterystyczne dla niej minimalne stężenie  wyczuwalne przez zmysł powonienia, zwane progiem wyczuwalności węchowej”, „ Emisja odorów z gospodarstw trzody chlewnej jest nie tylko przyczyną uciążliwości zapachowej dla mieszkańców okolicznych obszarów, ale może także wywołać szereg chorób”. „ Z gnojownicy emitowanych jest ok. 400 lotnych związków organicznych i nieorganicznych o wysokiej uciążliwości zapachowej, które powstają na skutek reakcji chemicznych lub działalności mikroorganizmów” . Organ wydający decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Pana Andrzeja Witkowskiego nie może pominąć sugestii i obaw wynikających z planowanej inwestycji, która rażąco budzi wątpliwości ze stron postępowania mających bezpośredni kontakt z planowaną inwestycją. Bagatelizowanie argumentów mieszkańców, którzy martwią się o swoje życie w godnych warunkach bez przykrych zapachów i zdrowie, nie powinno być pozostawione bez rozpatrzenia. Brak możliwości  dokonania miarodajnych analiz rozprzestrzeniania się odorów jak również brak uregulowań prawnych w tym zakresie wpłynęło na podjęcie negatywnej decyzji.
Dużą wątpliwość budzi rozwiązanie, jakim jest zbiornik do zbierania płynnych odpadów pochodzących z produkcji trzody chlewnej. W planowanej przez Pana Andrzeja Witkowskiego inwestycji, w której to Inwestor zapewnia w raporcie oddziaływania przedsiębiorstwa na środowisko „ Zwierzęta będą utrzymywane na rusztach, pod którymi będą znajdowały się kanały betonowe, gromadzące powstałą w trakcie hodowli gnojownicę”, wynika, że zwierzęta będą na rusztach, pod którymi znajdowały się będą kanały betonowe gromadzące powstałą w trakcie hodowli gnojownicę.  Tego rodzaju metoda utrzymania zwierząt ze względu na brak dostępu do kanałów nie zapewnia pełnej kontroli nad rozszczelnieniem się kanałów. Odnosząc się do wydanej negatywnej opinii dla planowanego przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzeczu  dnia 12 sierpnia 2016r znak sprawy NS. NZ. 4201.48.2016 sugeruje, iż „ Ze względu na usytuowanie będą one niedostępne, będą podatne na wpływy mechaniczne i związaną z tym możliwość rozszczelnienia, a także trudne do skontrolowania w celu określenia stanu technicznego. Stanowi to zagrożenie zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych gnojownicą”. „ W ocenie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu ferma trzody chlewnej stwarza zagrożenia dla środowiska poprzez : zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego substancjami gazowymi ( emisje amoniaku, siarkowodoru, metanu, dwutlenku azotu, substancji zapachowych – odorantów, innych), biologicznymi ( mikroorganizmy), mechanicznymi (pyły); zanieczyszczenie gruntu i wód podziemnych gnojownicą, odchodami zwierzęcymi; przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu; wytwarzanie znacznych ilości gnojownicy; możliwość wystąpienia zdarzeń niepożądanych.   Przedstawione w raporcie analizy i rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne nie są wystarczające i nie pozwalają na jednoznaczne stwierdzenie , że funkcjonowanie fermy będzie zgodne z zasadami ochrony środowiska i zdrowia ludzi”. Pomimo pozytywnych opinii przedłożonych przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 21 grudnia 2017r znak sprawy WZŚ.4242.119.2017SL oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Gorzowie Wielkopolski z dnia 08 marca 2018r znak sprawy PO.ZZŚ.1.435.6.2018 , którzy nie zauważają problemów, przez jakie w/w inwestycja może niekorzystnie wpłynąć na otoczenie, Organ wydający negatywna decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia Inwestora Pana Andrzeja daje wiarę, co do opinii Państwowego Inspektora Sanitarnego w Międzyrzeczu.
 
 
POUCZENIE
  1. Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. za pośrednictwem Wójta Gminy Pszczew w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
 
Załącznik nr 1: Charakterystyka przedsięwzięcia
 
 
Otrzymują:
  1. Andrzej Witkowski
Stoki 44
66-330 Pszczew
      2.    Strony postępowania:
             Andrzej, Joanna Witkowska, Stoki 44, 66-330 Pszczew
             Zarząd Dróg Powiatowych, Skoki 21, 66-300 Międzyrzecz
             Marcin Sroka, Stoki 50, 66-330 Pszczew
             Iwona, Maria Mrozek, ul. Stefana Batorego 9/2, 66-330 Pszczew
             Małgorzata Anioł, Ławica 7/3, 64-410 Sieraków
             Sebastian Mrozek, Stoki 39, 66-330 Pszczew
             Urszula Bachtanian, ul. Ogrodowa 16/7, 61-821 Poznań
             Dominika Florczak – Jarych, Stoki 36, 66-330 Pszczew
             Nadleśnictwo Międzychód, ul. Przedlesie 12, 64-400 Międzychód
             Górny Piotr, Stoki 32, 66-330 Pszczew
             Semkło Alfred, Zofia, Stoki 16, 66-330 Pszczew
             Dorota, Ryszard Mrozek, Stoki 42, 66-330 Pszczew
      3.    a/a
 
Do wiadomości:
  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Międzyrzecz.
      3.   Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie w Gorzowie Wlkp.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Charakterystyka przedsięwzięcia
Inwestor: Andrzej Witkowski zam. Stoki 44, 66-330 Pszczew
Nazwa inwestycji: „Budowa chlewni wraz z infrastrukturą towarzyszącą, na działce nr 238 w obrębie ewidencyjnym Stoki, gm. Pszczew”.
W ramach planowanej inwestycji zaplanowano budowę następujących obiektów: chlewni o powierzchni zabudowy ok. 1440 m2 (ok. 16 x 90 m - szer. x dł); chłodni padliny typu kontenerowego, 2 silosów paszowych o pojemności ok. 25 Mg każdy, zbiornika na ścieki bytowe o pojemności ok. 10 m3, przyłącza wodociągowego lub ujęcia wód podziemnych o wydajności ok. Qmax = 3 m3 / h ze zbiornikiem retencyjnym o pojemności ok. 5 m3 (magazyn wody), układu komunikacyjnego, przyłącza sieci energetycznej, budowy zjazdu z drogi powiatowej nr 1334 F o nawierzchni nieutwardzonej. Grunty przeznaczone pod inwestycję są gruntami wykorzystywanymi rolniczo. Bezpośrednie sąsiedztwo nieruchomości stanowią grunty użytkowane rolniczo i lasy. W  sąsiedztwie, w odległości ok. 580 m funkcjonuje gospodarstwo rolne, z istniejącą zabudową mieszkaniową. Zabudowania wsi znajdują się w odległości ok. 1,5 km. Projektowany budynek inwentarski to tuczarnia dla planowanej obsady trzody chlewnej w ilości 1490 szt. (co odpowiada 208,6 DJP). Projekt zakłada chów 1490 szt. świń w jednym cyklu. Czas trwania 1 cyklu 91 dni, odstęp między poszczególnymi cyklami 4 - 5 dni.  (3,8 cyklu rocznie). Budynek  wyposażony będzie w instalację wodno - kanalizacyjną i elektryczną. Do opróżniania gnojowicy zaprojektowano 6 studni przy ścianie podłużnej budynku.  Zwierzęta hodowane będą w 38 kojcach z obsadą po ok. 40 szt. w każdym, jeden kojec podzielony na dwa mniejsze z przeznaczeniem na kojec szpitalny. W chlewni zaprojektowano ruchome kurtyny z PE o wysokości 0,80 m wzdłuż  ścian podłużnych budynku. Napęd elektryczny umożliwia ich podnoszenie i opuszczanie w celu doświetlenia i wspomagania wentylacji w zależności od potrzeb. W pomieszczeniu tuczarni zaprojektowano ruszt żelbetowy. Głębokość wanny do gromadzenia gnojowicy posadowionej pod budynkiem - ok. 1,5 m. Gnojowica usuwana będzie cyklicznie poprzez wywóz nieczystości wozem asenizacyjnym ze studni do odbioru gnojowicy usytuowanych przy budynku. W przedmiotowej fermie wykorzystywana będzie technologia rusztowa – bezściołowa. Zwierzęta będą utrzymywane na rusztach, pod którymi będą znajdowały się kanały betonowe, gromadzące powstającą w trakcie hodowli gnojowicę. Gnojowica z chlewni usuwana będzie w miarę możliwości po każdym cyklu produkcyjnym. Pojemność kanałów gnojowych będzie wystarczająca do magazynowania nawozu przez okres co najmniej 4 miesięcy. Podawanie zarówno paszy jak i wody będzie w pełni zautomatyzowane. Inwestycja znajduje się na obszarze Chronionego Krajobrazy „Gorzycko”.
« powrót do poprzedniej strony